Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 1 december, 2008

1:a advent och adventsfika med E:s bästis O och hans föräldrar och vår jättetrevliga kokerska,H, från förskolan.
Jag har misslyckats med en pepparkaksdeg. Gjorde misstaget att prova ett nytt recept, aldrig mer. Igår natt rörde jag i alla fall ihop en god pepparkaksdeg. Idag åt vi pepparkakor och saffranslängd som farmor bakat. Barnen sprang runt runt, vilket är alla barns favoritsysselsättning; barnrally.
H har också kommit för att inspektera mina lavastenar som jag använder för att skapa ånga vid matbrödsbaket (ja, nördvarning). Vi har en mycket trevlig pratstrund om mat, bröd och glass. Här är en kvinna som ger 100 % i det lilla kök som snart inte kommer att få användas länge p g a EU-regler. Snart kommer väldigt få förskolebarn få äta mat som är tillagad på plats, strunt samma om köket har mycket bättre hygien än vad du och jag har hemma.
H planerar maten hemma, på obetald arbetstid (arbetstiden på 4 timmar/dag räcker inte till). Hon letar bl a recept på nätet. På något magiskt sätt räcker förskolans lilla matbudget till ekologiska råvarar. Maten är varierad, nyttig och god. En veckomatsedel är mycket bättre än den på lunchkrogen eller den i personalmatsalen. Säsongens grönsaker får alltid plats på menyn och man hittar roliga ingredienser som getost, sötpotatis, isterband och ruccola i rätterna.
Samtalet glider in på vin. H är intresseread, men önskar att hon kunde mer om vin. Dock är hon och jag rörande ense om vilken smakförhöjare det är i mat. Sedan berättar hon att resten av personalen skrattar åt henne när hon kommer med sina vinskvättar hon tar med sig när hon har risotto på menyn.
Jag: ”Va? Tar du med dig vin till risotton? Jag blir helt chockad och rörd!
H, med aningen förvånad och osäker min: ”Ja, annars kan man ju inte kalla det risotto?”
Tänk om jag någonsin fått en sådan risotto under alla år jag gick i skolan. För mig är risotto fortfarande starkt förknippat med någon sorts rispytt med frysgrönsaker.
Här har vi en kokerska på en förskola som tar med sig eget vin till risotton. Det är en människa med yrkesstolthet, kärlek till mat och barn och en tvättäkta vardagshjältinna för mig!
Vad jag önskar att sån’t kunde avspegla sig i lönekuvertet.

Read Full Post »