Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 16 december, 2008

Vin till sillen?

Bloggsida.se har varit nere, jättemycket och jättelänge. Såpass mycket så att jag gärna tar emot förslag på bättre bloggtjänster.
P g a detta strul är detta inlägg något försenat.
Såhär i juletider är det många som frågar mig vad man ska ha för vin till julbordet.
Svaret är enkelt: Inget. T o m jag dricker öl till julmaten.
Om det är några tilfällen som vin inte är den bästa drycken så är det just vid jul och midsommar. Men, kanske någon propsar, finns det inget vin som kan passa till?
Isåfall skulle jag säga valfritt alsace-vin. Pierre Sparr Pinot Gris Réserve är bra just nu. Men jag rekommenderar det fortfarande inte.
Tillhör man den lilla skaran som äter kalkon på julafton dricker man med fördel Lat42 Gran Reserva 2001.
Fördedrar man vitt funkar förstås en fatad chardonnay, men vill man vara lite kreativare så rekommenderar jag Rudera Chenin Blanc. Överraska dina gäster med en fatad chenin blanc som är både smakrik, frisk och har en anings honungston (dock utan att vara söt).

Read Full Post »